درس حرفه و فن و مشکلات آن وتاثیر کاربرد روش IT در درس حرفه وفن
با فرمت ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 6
مقدمه 8
تاریخچه ی مختصری از درس حرفه و فن در برنامه ی درسی ایران
11
آموزش حرفه و فن دورة راهنمایی چشم اندازی به آینده 12
مطالعه در زمینه آموزشهای مشابه به این درس در تعدادی از کشورهای جهان: 14
ملاحظات مورد توجه برنامهریزان درسی در طراحی جدید درس: 16
اهداف کلی درس حرفه وفن در دوره راهنمایی: 16
اهداف کنونی کتاب حرفه وفن: 18
برای تحقق اهداف کتاب حرفه وفن چه باید کرد؟ 19
علل عدم موفقیت در جهت دسترسی به اهداف آموزشی کتب حرفه وفن مدارس 20
اهمیت درس حرفه و فن در زندگی
21
چرا آموزش حرفه و فن ؟! 22
درس حرفه وفن گذشته ،حال وآینده 24
چه باید کرد؟ 25
آسیب شناسی درس حرفه و فن 25
چالشهای حرفه و فن
26
ارتباط درس حرفه و فن با ایجاد انگیزه یادگیری در دانش آموزان
30
مشکلات درس حرفه
31
نتایج حاصل از تحقیق و راه حلهای مناسب : 37
مشکلات درس حرفه وفن از منظر دبیران
39
راه حل های پیشنهادی 45
بررسی شیوه های مشارکت والدین در تدریس حرفه وفن 50
بررسی مشکلات دبیر حرفه وفن با اولیاء دانش آموزان: 51
ضرورت توجه به کارهای عملی حرفه وفن توسط دبیران محترم
53
عدم کارائی مطلوب کارگاههای مدارس : 55
مشکلات دبیران حرفه وفن در ساعت کارهای عملی
55
کدام عوامل در تکوین کارگاه ایده آل و مطلوب تاثیر گذارند؟ 57
بررسی مشکلات آموزشی و جایگاه اجتماعی رشته حرفه و فن 62
فوائد پی گیری و ایجادکارگاه خانگی: 64
روش های نوین تدریس:
65
معرفی روش پروژه در تدریس حرفه وفن
67
ویژگی های روش پروژه : 68
مراحل روش پروژه 69
نکات مورد توجه در روش پروژه: 72
مهم ترین ابزارهای فناوری اطلاعات: 76
تعاریف : 76
فناوری اطلاعات (IT) 78
فناوری اطلاعات(IT ) 78
ویژگی های فناوری اطلاعات: IT 78
فناوری اطلاعات را به پنج بخش می توان تقسیم نمود: 79
تفاوتIT و ICT : 81
چگونه می توان با روش IT میزان یادگیری درس حرفه و فن را افزایش داد؟
82
بخشی از مزایای استفاده از تکنولوژی اطلاعات در آموزش و پرورش 83
مزایاو فرصت های ناشی از توسعهIT 85
موانع درون نظام آموزشی برای بکارگیری IT آموزش و پرورش: 85
بررسی تاثیر فناوری IT در بهبود آموزش معلمان 86
در زمینه ارتباط معلمان با IT مطالبی فراهم شده که در پی می آوریم: 87
نکته ای که می توان بر آن تاکید داشت و به آن اشاره کرد این است که: 87
دانش معلمان 88
دانش مربوط به فن معلمی 88
فعالیت های آموزشی معلمان، با استفاده از IT 89
دسترسی به منابع فناوری اطلاعاتIT 89
دانش معلمان در مورد توانمندی فناوری اطلاعات IT در آموزش 90
فن معلمی خارج از کلاس درس 90
ده اصل کلیدی آموزش در مدارس هوشمند 94
محدودیت های ناشی از توسعهIT : 96
محدودیت ها: 97
توصیه ها و راهکارها: 98
نتیجه گیری: 99
فهرست منابع: 100
چکیده
اکثر انسانها در دوره ای از زندگیشان دچار بیقراری و دلهرة ناشی از اضطراب میشوند که مقدار کم اضطراب تا حدودی طبیعی است ولی اگر اضطراب ادامه دار و نیز علائم آن شدید تر شوند آنوقت به یک بیماری مبدل می شود که شخص مضطرب در آن موقع هم باید خود درمانی کند و هم به روانپزشک مراجعه نماید و احیاناً باید از داروی لازم استفاده نماید.
در این میان نوجوانان و جوانان قشری هستند که براحتی در معرض اضطراب قرار می گیرند در این سنین به دلیل مسئله بلوغ نوجوانان خواه نا خواه بدن دچار اضطراب می شود که البته اگر در ابتدا کنترل گردد زود بر طرف می شود.
بعضی عقیده دارند که ترس و اضطراب در دوره نوجوانی و جوانی و حتی در دورة بزرگسالی ریشه در تداعی های غلط دوره ی کودکی فرد دارد. مانند ترس از تاریکی. ترسها و استرس های این دوره را می توان به ترس بر اثر مشکلات زندگی، ترس از آموزشگاه ترس از عدم پذیرش در گروه همسالان و... تقسیم نمود.برای کاستن میزان اضطراب از مکانیسم های خود آگاه و ناخودآگاه استفاده می شود.مانند کوششهای فرد برای کنترل اضطراب، روش های ناخوآگاه برخورد با اضطراب، برنامه ریزی شخصی، وجود فلسفه تغییر دهنده زندگی، به کار بستن تمرین های جسمانی، روانی و دستورات متخصصان که بر پایه مکانیسم های دفاعی استوار است. آرامش و سکوت و خود را به حالت ریلکس (relax) قرار دادن و تنفس آرام کشیدن بالا بردن عزت و اعتماد بنفس، پشتکار و سماجت در کارها و مسئولیتها، تمیز و آراسته و مرتب بودن.
همانطور که بیان شد یکی از مهمترین راههای درمان اضطراب و کم کردن تنش و بیقراری ،افکار درست و آگاه است زمانی که شخصی در فکر و گمان چنین می اندیشد که نمی تواند یا می ترسد و بی قرار است و اصولاً به اضطراب می اندیشد پس خواه ناخواه، دچار اضطراب می شود. برای اینکه شخصی حتی فکر اضطرابی نیز نداشته باشد باید سعی کند فکرش را مشغول کند در بین نوجوانان بهترین راه مشغولیت استفاده از کتاب و دروس می باشد. یکی از این درسها، درس حرفه و فن است. که دارای فعالیت های متنوع، کارهای فکری و دستی مختلف و نیز برقراری روابط اجتماعی با دیگران می باشد.
زمانیکه نوجوان آنچه با دست تراش می دهد در واقع بر آن متمرکز است پس فکرش فقط به کارش است و بس.زمانیکه نوجوانان در فعالیتهای گروهی شرکت می کنند و به بحث و گفتگو درباره مسائل درسی می پردازند یا اینکه با کمک دیگران وسیله ای می سازند پس کمتر فرصت پیدا می کنند که فکرهای مشوش به خود راه دهند. در جمع بودن خود باعث می شود شخص حواسش را فقط به گفتگو جمع متمرکز کند چرا که حس می کند اگر حواسش پرت شود آبرویش می رود پس زمانیکه اشخاص خود را به فعالیت سرگرم می کنند فعالیتی که برای کسب درآمد نیست و نیز فعالیتی که جنبة لذت و تفریح دارد نه جنبه شغل و یا چیز دیگری در چنین موقعی فقط این فعالیت است که شخص مضطرب را نجات می بخشد.البته درس حرفه و فن خود به دلیل دارا بودن فعالیتهای مختلف و تا حدی محدود جلوگیری از خستگی شخص و در نهایت اضطراب شخص می شود.
هر چه فعالیتها متنوع تر باشد و نیز شخص وقت کمتری صرف آنها بکند بطوریکه خسته نشود بهترین درمان برای بیقراری و نگرانی است. پس شخص بمرور دچار اعتماد به نفس می شود از یک طرف وارد جمع شده و از طرف دیگر فعالیتهای مختلف را مستقل انجام می دهد پس دچار اعتماد بنفس قاطع می شود.
کلیدواژه ها: حرفه و فن، مشکلات و راهکارها، دانش آموزان، روش های نوین، اینترنت، رایانه
مقدمه
هر انسانی به طور طبیعی نیازهایی دارد که باید برآورده شود . خداوند تبارک و تعالی در هنگام خلقت ، اسباب و وسایل مورد نیاز مانند عقل ، هوش ، دست ، چشم و ... را برای تامین آن نیازها در اختیار انسان گذاشته و از طرف دیگر منابعی را هم به طور طبیعی در دسترس او قرار داده است . لذا این انسان است که بتواند استفاده ی بهینه و تفکر عالی از آن ها داشته باشد .
شاید از زمانی که انسان آتش را شناخت، فکر ایجاد تغییر در مواد طبیعی نیز در او بوجود آمد برای مثال به جای آنکه گوشت حیوانات را خام مصرف کند، آن را با آتش پخت و مورد استفاده قرار داد سپس هر یک از نیازهای خود مانند: خوراک، پوشاک، مسکن، را مورد بررسی قرار داده و با توجه به منابع محیطی،از قدرت تفکر و خلاقیت خود استفاده کرده و با فکر و اندیشه اش، ساخت و ارزیابی محصول ساخته شده مراحل زندگی از قبیل خروج از غار، اسکان در دشتها و کنار رودخانهها ساخت خانههای مختلف از چوبها گل و... ساخت لباس از پوست حیوانات و اجزای گیاهان و نگهداری از حیوانات اهلی را تجربه کرد.
انسان برای طی این راه و ایجاد تغییر و تحول در زندگی و پیشرفت از مرحلة غارنشینی تا عصر حاضر، چگونه حرکت کرده است؟ انسان برای بر آوردن نیازهای خود یا حل مسأله ای که در پیش رو داشت،از یک الگوی کلی حرکت استفاده کرده است به شرح زیر:
استفاده از قوه تفکر خود و ارائة یک طرح ذهنی پیاده کردن آن طرح :انتخاب مواد مورد نیاز-ایجاد تغییردر مواد- ساخت یا تولید-ارزیابی