انسان در زندگی روزمره خود با استرس ها و فشارهای متعدد ی روبرو است. دوران نوجوانی که ا ز آن به نام دوره بحران طوفان و استرس تا دوره زایش دوباره یاد کرده اند یکی از حوادث پراسترس زندگی هر فردی است. نوجوان در این دوره از طرفی با گذر از دوره کودکی به بزرگسالی با تغییرات وسیع جسمانی و رشد شناختی مواجه بوده و از طرف دیگر با مسائلی همچون رشد هویت، دستیابی به استقلال از خانواده در عین حفظ ارتباط با آن، پذیرفتن نقشهای اجتماعی در ارتباط با گروه همسالان و تصمیمگیری درباره آینده و شغل روبرو است. دوران نوجوانی زمان کشف یا آگاهی از ارزشهای فرهنگی و معنوی ودوران تضادها وتعارضها، تخیل و رویاها وسن مشکلات و مسائل اوست. استرس های نوجوانی گستره ای از وقایع روزمرهای همچون، انجام ندادن تکالیف مدرسه، نداشتن آمادگی کافی برای امتحان، گم کردن وسایل و اختلاف با دوست همکلاسی تا وقایع عمده ای همچون طلاق والدین، اعتیاد یکی از والدین، بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده را دارد. به اعتقاد هولمز[1] و راهه[2] (1967) هر حادثه ای که نیاز به سازگاری قابل ملاحظه ای در زندگی فرد داشته باشد ممکن است استرس زا باشد. آنچه که این موضوع را با اهمیت تر جلوه میکند، شیوه کنار آمدن با این استرس زا هاست. برخی افراد به هنگام وقوع مشکل تمام نیرو و اندیشه خود را در جهت حل مشکل بسیج مینمایند وبرخی بر عکس به عوارض و پیامدهای مشکل می پردازند به گونه ای که تنها سعی میکنند از پیامدهای هیجانی آن بکاهند، در حالیکه مشکل همچنان به قوت خود حل نشده باقی است. درهر صورت، استرس بر این دو دسته افراد آثار متفاوتی برجای میگذارد. دسته اول افرادی سازگارتر کم استرس تر و خوش بین ترند چون به مشکل به عنوان موضوعی حل شدنی می نگرند و دسته دوم رنجورتر مضطرب تر، افسرده تر وبدبین ترند چرا که استرسها را همچون کوهی که سایه خود را بر زندگی آنها گسترانیده، می بینند. در این میان نوجوانان با دلمشغولی هایی همچون تکلیف مدرسه، سازگاری با گروه همسالان، برآورده کردن تقاضاهای والدین ، انتخاب رشته تحصیلی و آمادگی برای کنکور دانشگاه و اندیشیدن به آینده تحصیلی و شغلی مواجهند که هر یک به نوبه خود فشار روانی عدیده ای را به زندگیشان تحمیل میکند. در این میان آنچه که اهمیت و ضرورتش را نمایان میسازد قدرتمند کردن نوجوانان به شیوه ها و راهکارهایی صحیح در جهت کنار آمدن با این استرس زاهاست، تا بتوانند از این مراحل با حفظ سازگاری و سلامت روان عبور کرده و با مشکلات به عنوان پدیدههایی حل شدنی مواجه شوند، نه آنکه از آنها اجتناب کنند.
مقدمه
1-1- بیان مساله
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق
1-3- اهداف تحقیق
1-4- فرضیه های پژوهش
1-5- متغیرهای پژوهش
تعریف اصطلاحات
1-6- تعاریف نظریو عملیاتی متغیرها
خلاصه
2-3- مدلهای استرس
2-3-1- مدل محرک
2-3-2- مدل پاسخ
2-3-3- مدل تعاملی
2-5-1- فجایع ( وقایع آسیب زا )
2-5-2- تاثیر وقایع مهم زندگی
2-5-3-گرفتاریهای روزانه
2-6-1- تأثیر محیط
2-6-2- نشانه های استرس در نوجوانی
2-7-1-کنارآمدن از دیدگاههای مختلف
2-7-2- نظریة لازاروس دربارة کنارآمدن
2-7-3- شیوه های مختلف کنار آیی
2-7-4- مقیاس هایی از سیاهه شیوه های کنار آیی
2-8-1- حمایت اجتماعی
2-8-2- تفاوتهای فردی
2-8-2-1- شخصیت نوع A
2-8-2-2- اضطراب و روان رنجورخویی
2-8-2-3- سخت رویی
2-8-2-4- خوش بینی در مقابل بدبینی
2-8-3- عزت نفس
2-9-1- سبک اسناد خوش بین/ بدبین
2-9-2- سبک اسناد و رابطه آن با سلامت و سبک های کنارآیی
2-10-1- مفهوم سلامت روان
2-10-2- بیماری روانی و سلامت روان : مدلت حالت کامل
2-11-1- مقدمه ای بر استرس و کنارآیی
2-11-2- راهکارهای ذهنی و عقلانی جهت کنارآیی با استرس
2-11-3- روشهای فیزیکی کنار آمدن با استرس
2-11-4- مهارتهای مطالعه، آمادگی برای امتحان و مدیریت بر زمان
2-11-5- مهارتهای ارتباطی و میان فردی
2-11-6- تقویت اعتماد به نفس،عزت نفس ومقابله با افسردگی و نگرانی
2-11-6-1- آموزش مجدد سبک اسناد در افسردگی
تحقیقات انجام شده در ایران
رابطه سبک های اسناد و شیوه کنار آیی با استرس
بررسی ها در زمینه شیوه های کنار آیی با استرس
مروری بر پژوهشهای انجام شده در خارج
ب) تحقیقات پیرامون راهکارهای کنارآیی:
مقدمه
3-1- جامعه آماری
3-2- نمونه پژوهش
3-3- شیوه نمونهگیری
3-4- ابزارهای اندازهگیری
3-5- روش اجرای پژوهش
3-6- طرح تحقیق
3-7- روشهای آماری در تحلیل داده ها
خلاصه
مقدمه
5-1- خلاصه و نتیجه گیری
5-2- بحث و جمع بندی (بحث دریافته ها)
5-3- محدودیت های پژوهش
5-4- پیشنهادات