مدیریت استراتژیک شامل « مجموعه تصمیم ها و اقدامات مدیریتی است که عملکرد بلندمدت سازمان را از طریق فرآیند بررسی محیطی، تدوین استراتژی، اجرای استراتژی و
ارزیابی و کنترل تعیین می کند».
(هانگرو وین)
مزایای مدیریت استراتژیک:
امکان خلاقیت و نوآوری را برای سازمان فراهم می کند.
به سازمان کمک می کند استراتژی مناسبی را تدوین کند.
باعث می شود سازمان از تهدیدات واقع در محیط خارجی آگاه شده و تمهیدات لازم را پیش بینی کند.
باعث می شود کارکنان درک بهتری از رابطه بین عملکرد و پاداش داشته باشند.
چهارچوب مناسبی برای ایجاد هماهنگی و کنترل بر فعالیتهای سازمان ارایه کند.
مدلهای برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های غیرورزشی:
مدل استوفر و فریمن
مدل براسیون
مدل دیوید
مدل DISM
مدل Goal-Based ( مسئله محور- چشم انداز محور)
مدل تایلور
مدلهای برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های ورزشی:
مدل اسلک ( Slaak)
مدل کمیسیون ورزش استرالیا
مدل اسکات چاپمن ( Scott chapman)
مدل (Strategic planning programming) SPP
مدل هرنانرز
مدل اوستر (1995)
مدل گوداشتاین و همکاران ( 1992)
تحلیل SWOT:
بررسی و تحلیل محیطی سازمان (بررسی درون و برون سازمان):
تحلیل SWOT شامل شناخت قوتها و ضعفهای درونی و فرصتها و تهدیدهای بیرونی سازمان می باشد. تجزیه و تحلیل SWOT اولین مرحله برنامه ریزی است و تأکید بر موضوعات کلیدی دارد.
سرواژه های SWOT:
S: Strenghts قوت ها، مواردی که سازمان در آنها به خوبی عمل می کند ( مزایای سازمان).
W: Weaknesses صفت ها، مواردی که سازمان عملکرد خوبی ندارد و یا نابعی در اختیار ندارد.
O: Opportunities فرصت ها، عوامل مثبتی که خارج از کنترل سازمان هستند اما سازمان می تواند از آنها بهره ببرد.
T: Threats تهدیدها، عوامل منفی که خارج از کنترل سازمان هستند و باید از طریق مدیریت استراتژیک به حداقل برسند.
روش بررسی عوامل محیطی با استفاده از تحلیل SWOT:
استفاده از این شیوه اگر باعث و تبادل نظر یا ذی نفعان باش، بسیار مؤثر است. زیرا طیف موضوعات بیشتری را شامل می شود. (طوفان مغزی، گروه های کاری و فکری، نظرسنجی و ....)
شامل 20 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت مدیریت استراتژیک در سازمان های ورزشی - برنامه ریزی با استنباط از ( تجزیه و تحلیل Swot)