حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی

اختصاصی از حامی فایل دانلود مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی


دانلود مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی

 

مشخصات این فایل
عنوان: تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 44

این مقاله درمورد تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی می باشد .

خلاصه آنچه در مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی می خوانید :

دیزل خانه
پانل ها :
پانل فرمان : در پانل فرمان آلارم هایی  به نام آلارم های طبیعی وجود دارد که دائماً باید روشن باشد و آلارم های دیگر آلارم هایی هستند که در شرایط عادی خاموش می باشند که در صورت بروز عیب در دیزل روشن می شود در این پانل یک سلکتور وجود دارد به نام HEATING که مربوط به هیتر است و در دو حالت یک که هیتر روشن می شود .
کلید Emergency : در صورت بروز عیب در دیزل و بر طرف نشدن این عیب با کلید STOP یک ضربه کوچک به کلید EMERGENCY می زنیم و دیزل ار از مدار خارج می شود .
پانل مربوط به رادیاتور و فن ها : کلید فرمان این پانل دوخانه است .
1)    حالت اتومات : به طور اتوماتیک و سر وقت معین مدار را قطع و وصل می کند 2) حالت دستی : در حالت دستی کلیدی دارد که توسط اپراتور قطع و وصل می شود .
پانل مربوط به ولتاژ : این پانل ولتاژ و فرکانس و آمپر و کیلو ولت را توسط یک کونتور (کنتور ) نشان می دهد .
شارژر استارت باطری : این شارژر دو دسته باطری دارد ، باطری استارت ، باطری کنترل، باطری کنترل در حالت عادی مدار فرمان را کنترل می کند بر روی شارژر کلیدی وجود دارد که حالت های شارژر از نظر سرعت نشان می دهد دو ردیف سه تایی کلید قرمز بر روی ایسن شارژر وصل شده که نشان دهنده های شارژر می باشد و وضعیت شارژر در حالت عادی (از نظر کند یا سریع بودن) نشان می دهند و اشکالات مربوط به شارژر را نمایان می سازند .

دیزل ژنراتور : موتور این دیزل شش سیلندر است این موتور را باز ژنراتور کوپل شده و تشکیل دیزل ژنراتوررا می دهد سیستم خنک کنندگی دیزل بر عهده فن و آب مقطر         می باشد (لوله های آب مقطر سبز کمرنگ است) بر روی این دیزل ژنراتور دما سنج هایی نصب شده این دماسنج ها عبارتند از : دماسنجی که دمای اتقا را نشان می دهد ، دماسنجی که دمای سیلندرها را تک تک نشان می دهد .
دلایل بالا رفتن دمای دماسنج :
1)    خارج شدن فن ها از مدار
2)     خراب پمپ شدن آب مقطر
3)    جاری نشدن آب مقطر در لوله ها
تذکر : یک فن بسیار قوی در قسمت بالای دیزل ژنراتور قرار دارد که دود و گاز خروجی دیزل را به محیط بیرون هدایت می کند .
تانک خفه کن : این تانک صدای دیزل را خفه می کند - اگزوز آن محسوب می شود - این تانک در قسمت بالای دیزل تعبیه شده که در صورت نبود آن صدای دیزل بسیار زیاد می شود .
موتور آب مقطر : وظیفه آن موتور این است که در هنگام روشن شدن دیزل آب مقطر را به داخل دیزل هدایت می کند یک درجه بندی بر روی این موتور نصب شده که فشار آب مقطر وارد شده به دیزل را نشان می دهد .
تذکر : اگر آب مقطر بیش از حد باشد توسط لوله ای به نام سر زیر آب مقطر مقداری اضافی آن خارج می شود .
مخزن سوخت : این مخزن به شکل استوانه و سوخت داخل آن گازوئیل است مقدار گازوئیل توسط نشان دهده مخزن سوخت مشخص می شود .
مخزن آب مقطر:به شکل مربع و کمی کوچکتر از مخزن سوخت است مقدار آب مقطر و ضدیخ موجود در آن توسط نشان دهنده ای مشخص می شود اگر آب مقطر داخل مخزن بیش از گنجایش مخزن باشد یک منبع سر ریز آب مقطر در نظر گرفته شده که اضافی به داخل آن می ریزد .
پمپ گازوئیل : به دو صورت الکتریکی و دستی است در حالت الکتریکی گازوئیل مورد نیاز با فشار دادن کلید پمپ الکتریکی به داخل منبع پمپ می شود  در حالت دستی گازوئیل به کمک یک اهرم دستی چوبی بزرگ پمپ می شود پمپ دستی در موراد زیر به کار     می رود : 1) سوختگی و خرابی پمپ الکرتیکی 2) قطع برق موتور .

تذکر :پمپ آب مقطر نیز مانند گازوئیل دو حالت دارد دستی و الکتریکی .
تذکر : یک شیر تخلیه در زیر منبع مربوط گازوئیل وجود دارد که در صورت وجود آب و املاح در گازوئیل می توان آن ها را تخلیه نمود .
هیترهای دیزل خانه : این هیتر ها که برای گرم کردن محیط دیزل خانه در زمستان استفاده می شوند  در فضای بالای دیزل خانه نصب شده است ساخت آلمان شرقی V.E.M می باشند که توسط کلیدهای OFF یا ON (موجود در پانل کنترل کننده هیتر) روشن یا خاموش می شود .
ونتیلاتور : روغن داخل دیزل توسط لوله هایی به این قسمت انتقال می یابد و بعد از خنک شدن دوباره به داخل دیزل بر می گردد به طور کلی ونتلاتور روغن را از نظر حرکت کنترل می کند .
آتش نشانی دیزل خانه : درهنگام کار ممکن است اتفاقی برای دیزل رخ دهد که دیزل دچار آتش سوزی شود برای جلوگیری از آتش سوزی 6 کپسول CO2 در این قسمت تعبیه تعبیه شده است در قسمت سقف دیزل مواد حساسی به دود یا حرارت نصب کردند در صورت بروز حادثه اهرم مخصوص آتش نشانی را آزاد می کند و با آزاد شدن اهرم گاز CO2 از پمپ مربوط خارج شده و فرمان ورود گاز از پمپ به داخل دیزل صادر می شود (در حالت عادی این اهرم راه خروج گاز را می بندد) و بعد از حادثه اهرم دوباره به حالت عادی بر می گردد تا برای حادثه بعدی آماده شود .
تذکر : یک درجه بندی برای اندازه گیری فشار گاز در ابتدای محل نصب کپسولها وجود دارد که فشار را بر حسب Mpa اندازه گیری می کند .

باطری خانه
باطری های باطری خانه به قسمت های زیر تقسیم می شود
1-    باطری های 48 ولت PLC : این باطری تغذیه تلفن های PLC را بر عهده دارد که تعداد آن 24 عدد است هر کدام از آن ها 2/2 ولت تولید می کنند که مجموعاً 48 ولت می شود . سل های این باطری ها مجزا از یکدیگر می باشند .
2-    باطری های RTU : تعداد این باطری ها 8 عدداست که مجموعاً 48 ولت تولید      می کند این باطری ها از باطری های PLC بزرگتر هستند و هر کدام از 4 سل تشکیل شده اند .
تذکر : هر خانه یک باتری را سل می نامند .
3-    باطری های مرکز تلفن : این باطری ها 4 عدد هستند که هر کدام از آن ها 6 سل دارند و هر سل 2/2 ولت دارد که مجموعاً 12 ولت می باشند این ها باتری با هم 48 ولت تولید می کنند .
4-     باطری های 125ولت : این باطری ها مربوط به کل پست (رله ها مدار فرمان DC های کل پست  ) می شود . تعداد این باتری ها 56 عدد است مه هر کدام 2/2 ولت   می کنند این مجموعه از باطری 4 به طور سری با هم قرار می گیرند که هر کدام از آن ها سه سر دارند سر آند و کاتد که با هم سری شده اند و یک سر نیز میان آند و کاتد قرار می گیرد و از این سر آب مقطر را به داخل  باطری می ریزد . یک درجه ماکسیموم و مینیموم روی باطری ها وجود دارد که نشان دهنده میزان آب مقطر باطری است .
تذکر : آب مقطر موجود در باطری ها بر اثرفعل و انفعالات شیمیایی گاز هیدروژن آزاد   می کند بنابراین یک فن در باطری خانه تعبیه می کنند تا گازهای حاصله را به خارج هدایت کند.

وسایل اندازه گیری موجود در باطری خانه :
الف : دماسنج : برای اندازه گیری دمای باطری خانه به کار می رود .
ب: ولت سنج : برای انمدازه گیری ولتاژ دوسرباتری به کار می رود .
ج: غلطک سنج : برای اندازه گیری غلظت آب مقطر به کار می رود .
قسمت آتش نشانی دیزل خانه : در هنگام کار ممکن است اتفاقی برای دیزل رخ دهد که دیزل دچار آتش سوزی شود برای جلوگیری از آتش سوزی 9 کپسول CO2 در این قسمت در نظر گرفته شده است در قسمت سقف دیزل مدادی حساس به دود یا حرارت نصب کردند که در صورت بروز حادثه (در حالت عادی این اهرم راه خروج گاز را می بنند) اهرم مخصوص آتش نشانی را آزاد می کند و با آزاد شدن اهرم گاز CO2 از پمپ مربوط خارج شده و فرمان ورود گاز از پمپ به داخل دیزل صادر می شود (در حالت عادی این اهرم راه خروج گاز را می بندد) بعد از حادثه دوباره اهرم به حالت عادی بر می گردد تا برای حادثه بعدی آماده باشد .
تذکر : یک درجه بندی برای اندازه گیری فشار گاز در ابتدای محل نصب کپسول ها وجود دارد که فشار گاز را بر حسب Mpa اندازه گیری می کند .
رله ها
رله ها : اصولاُ برای تحویل بدون وقفه انرژی به مصرف کننده سیستم قدرت باید مستقراً فعال نگه داشته شود این استقرار فعالیت به دو روش زیر بر آورده می شود 1- به وسیله طراحی ، تعمیرات و نگهداری اجزای سیستم ، به نحوی که از وارد آمدن آسیب به آن ها جلوگیری نماید باید توجه داشت که ملاحظات اقتصادی حد معینی را برای طراحی و تعمیرات به منظور فوق مجاز می شود .2- کنترل و به حداقل رساندن اثرات و نواقص و اشکالاتی که درسیستم پیش می آید ، این توسط تجهیز سیستم قدرت با رله های حفاظتی مناسب صورت می گیرد . رله های حفاظتی یکی از صنعت های مهم درجه کننده کار مستمر و بدون وقفه سیستم می باشد .
رله دیسانس : اینرله برای حفاظت خطوط انتقال به کار می رود که از قسمت های زیر تشکیل شده 1- رله جهت یاب 2- رله امپدانس کم 3- رله زمانی 4- رله جریان زیاد
رله دیستانس برا اساس سنجش فاصله یا به عبارت دیگر امپدانس حاصل ایجاد می کند و هر رله دیستانس دارای سه محدوده عملکرد می باشد که با باز وهای Z3,Z2,Z1   نشان داده می شود.
رله اتصال زمین : وظیفه اصلی این رله تشخیص و بروز هر گونه اتصالی پین هر کدام از فازها با زمین و یا دو فاز و سه فاز با زمین می باشد .
رله ولتاژ مانیتورینگ :  رله ای است وقتی قطع می شود رل عمل نموده و اعلام می دارد که خط قطع و ولتاژ صفر می باشد و از لحاظ حفاظتی عمل فازی انجام نمی دهد و تنها نمایان قطع و لتاژ می باشد . چه  به صورت تریپ روی خط ظاهر می شود و چه فرمان دستی روی خط صادر می شود رله فوق عمل می کند .

رله آند رولتاژ : این رله نیز مانند رله ولتاژ زمانی تورینگ برای حفاظت خطوط انتقال به کار می رود اگر ولتاژ به صورت ناگهانی افت شدید پیدا کند یا صفر گردد این رله عمل     می کند و ولتاژ از لحاظ بهره برداری به سه صورت ظاهر می گردد. ولتاژ عادی که تغییرات ولتاژ تا 2+% قابل قبول است افت ولتاژهای غیر قابل تحمل ولتاژ بحرانی افزایش 5% و کاهش 1% می باشد و ولتاژ غیر قابل تحمل کاهش بیش ار 10 % می باشد .
رله آندر فرکانس : رله آندر فرکانس در پست ها جهت پایداری شبکه استفاده می شود و قابل تنظیم می باشد که هر ایستگاهی بنابر حساسیت شبکه تنظیم می گردد که هنگام پایین آمدن فرکانس در یک حد معینی فرمان قطع کلید را صادی می کند . چون که فرکانس در شبکه بسیار مهم می باشد . مثلاً در پست مبارکه این رله روی 2/49 و 49 تنظیم شده است که اگر فرکانس شبکه در مرحله اول بر2/49 برسد فرمان قطع خطوط فرادمبه صادر می گردد و این خطوط تریپ می نماید و اگر وضعیت شبکه از نظر فرکانس بهبود نیافت و کمتر شد و به 49 رسید فرمان قطع خطوط نقش جهان و صفا شهر و شهرضا صادر می گردد و این خطوط تریپ می نمایند و وقتی شبکه وضعیتش نرمال گردید به در خواست دیس پا چنیگ این خطوط وصل می شوند .
رله دیفرانسیل : برای حفاظت در مقابل اتصال کوتاه وصل می شود این رله مقاومت سنج می باشد که تفاوت  جریان ورودی و خروجی دستگاه را سنجیده و در صورتی که تفاوت جریان وجود داشته باشد این رله عمل میکند حساسیت رله دیفرانسیل روی 20% تا 25 % در ترانس ها و در ژنراتورها روی 10% به علت اینکه پس ماند مغناطیسی نداریم تنظیم     می شود .
رله بوخهلز : تمام اشکالات داخلی ترانس منجر به تجزیه و شکست عایقی روغن می گردد در بیشتر اوقات درجه در محلی که سیم پیچی ها قرار دارد اتفاق می افتد وموجب تجزیه روغن شده و نهایتاً گازهایی مانند هیدروژن و منوکسید کربن و هیدروکربن های سبک ایجاد می کند رله بوخهلر شامل یک محفظه ای است که در مسیر لوله رابط به تانک نصب می گردداین لوله دارای 2 شناور بوده و به هر شناور نیز یک کلید جیوه ای متصل شده است

بخشی از فهرست مطالب مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی

بخش های اساسی هر سیستم قدرت الکتریکی :
پانل های مربوط به پست های 63 KV :
تپ چنجر ترانسفورماتور :
ترانس ها TRANS
ترانس قدرت کاهنده ولتاژ پست :
فن ها
کونسرواتور
سیلیکاژل یا سیلیکاژن
بوشینگ ها
اجزایی از ترانس قدرت که جهت کنترل و بهره برداری بهینه باید مورد بررسی مداوم قرار گیرد :
ترانس های اندازه گیری
کلاس دقت CT :
مشخصات CT
مشخصات PT 230 پست :
کلیدهای قدرت
انواع کلید های قدرت :
معرفی سوئیچ های پانل دژنکتور :
2-سلکتور سوئیچ حالت یک و دو : (رنگ آبی)
SIGNAL CHEKING
آلارم ها :
LOCKIG OF AIR & GAS :
نمراتور ها :
سکسیونر ارت :
دیزل خانه
پانل ها :
باطری خانه
رله ها

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد