فایل : word
قابل ویرایش و آماده چاپ
تعداد صفحه :141
پایان نامه
جهت اخذ مدرک کارشناسی روان شناسی بالینی
عنوان:
بررسی رابطه تیپ شخصیت (درونگرا، برونگرا) با ارتباط پنهانی با جنس
فهرست مطالب
عنوان............................................................................................................... 1
چکیده.............................................................................................................. 2
فصل اول...................................................................................................... 3
مقدمه............................................................................................................... 4
بیان مساله....................................................................................................... 6
ضرورت پژوهش........................................................................................... 7
هدف پژوهش.................................................................................................. 9
سوال پژوهش................................................................................................. 9
فرضیه پژوهش.............................................................................................. 9
تعیین متغیرها:................................................................................................ 9
- متغیر وابسته...................................................................................... 9
- متغیر مستقل....................................................................................... 9
- متغیر کنترل......................................................................................... 9
تعاریف مفهومی............................................................................................. 10
تعاریف عملیاتی............................................................................................. 11
فصل دوم: ادبیات پژوهش – پیشنیه پژوهش......................................... 13
تعریف شخصیت........................................................................................... 14
فیزیولوژی برونگرایی- درونگرایی............................................................. 23
نظریه های سنخ شناسی شخصیت.............................................................. 27
سنخ شناسی شخصیتی در نظریه یونگ..................................................... 28
برونگرایی و درونگرایی از نقطه نظر آیزنک............................................... 31
رویکرد یادگیری اجتماعی............................................................................ 32
رویکرد شناختی............................................................................................ 32
خصوصیات افراد درونگرا و برونگرا......................................................... 33
نوروفیزیولوژی برونگرایی- درونگرایی..................................................... 34
دیدگاه یونگ، سطوح روان:.......................................................................... 35
هشیار............................................................................................................. 35
ناهشیار شخصی........................................................................................... 36
ناهشیار جمعی............................................................................................... 37
کهن الگوها..................................................................................................... 39
پرسونا........................................................................................................... 40
سایه............................................................................................................... 42
آنیما................................................................................................................ 43
آنیوس............................................................................................................ 44
مادر................................................................................................................ 45
پیرفرزانه........................................................................................................ 45
پویشهای شخصیت:..................................................................................... 46
علیت و غایت شناسی.................................................................................... 46
پیش روی و پس روی................................................................................. 47
تیپ های روان شناختی................................................................................ 48
کارکردها........................................................................................................ 50
نظریه ویلیام شلدون...................................................................................... 56
نظریه اوتوگراوس......................................................................................... 60
ارتباط اجتماعی............................................................................................. 60
انواع ارتباط اجتماعی.................................................................................... 62
نگاهی مقدماتی به ارتباطات میان فردی....................................................... 65
ویژگی ارتباطات میان فردی چیست............................................................ 66
پیوستار ارتباط............................................................................................. 67
ارتباط من و آن............................................................................................. 69
ارتباط من و شما........................................................................................... 69
ارتباط من و تو.............................................................................................. 71
گزارش ایسکانیوز......................................................................................... 72
عوامل برقراری ارتباط پنهانی باجنس مقابل .............................................. 73
پیامدهای روانی – اجتماعی ارتباط پنهان باجنس مقابل............................ 73
دیدگاه اسلام.................................................................................................. 75
دیدگاه شهید مطهری..................................................................................... 78
ارتباط دختر و پسر و شرایط آن................................................................ 79
تعریف دوستی دختر و پسر........................................................................ 80
انگیزه برقراری ارتباط با جنس مقابل.......................................................... 80
آثار رابطه با جنس مقابل.............................................................................. 84
شرایط ارتباط باجنس مقابل......................................................................... 87
پیشینه پژوهش.............................................................................................. 91
فصل سوم................................................................................................. 95
جامعه ............................................................................................................ 96
نمونه.............................................................................................................. 96
روش نمونه گیری......................................................................................... 96
روش پژوهش............................................................................................... 96
ابزار اندازه گیری.......................................................................................... 97
اعتبار و روایی آزمون.................................................................................. 99
شیوه نمره گذاری........................................................................................ 101
روش اجرا.................................................................................................... 102
فصل چهارم............................................................................................... 103
مقدمه ............................................................................................................ 104
تجزیه و تحلیل توصیفی.............................................................................. 105
تجزیه و تحلیل استنباطی............................................................................. 111
فصل پنجم................................................................................................. 112
بحث ونتیجه گیری....................................................................................... 113
محدودیت های پژوهش .............................................................................. 115
پیشنهادات پژوهش ..................................................................................... 116
منابع.............................................................................................................. 117
ضمائم........................................................................................................... 119
چکیده
این پایان نامه با هدف بررسی رابطه تیپ شخصیت و ارتباط پنهانی با جنس مقابل ، تدوین شد . برای این منظور نمونه ای به حجم 60 نفر متشکل از 30 دانشجوی دختر بین سنین 25 – 18 ، مجرد دانشجوی شهر تهران که با جنس مقابل رابطه پنهانی نداشتند و 30 دانشجوی دختر بین سنین 25 – 18 ، مجرد ، دانشجوی شهر تهران که با جنس مقابل رابطه پنهانی داشته انتخاب شد . فرض بر این بود که بین 2 متغیر ذکر شده در بالا ، رابطه معنادار وجود دارد و همچنین بین میزان نوروتیک و سایکوتیک و ارتباط پنهانی با جنس مقابل نیز رابطه معنادار وجود دارد.
برای سنجش ارتباط داشتن یا نداشتن با جنس مقابل، به پرسش اکتفا شد و از نمونه در دسترس استفاده شد. و برای اندازه گیری تیپ شخصیت (برونگرایی- درونگرایی) از پرسشنامه 57 سئوالی آیزنک کمک گرفته شد. بعد از انجام امور آماری هر 2 فرضیه رد شد و بر این اساس میزان برونگرایی و درونگرایی در گرایش جوانان (نمونه مورد نظر) به جنس مقابل تاثیر ندارد و همچنین ارتباط معناداری در رابطه ی ارتباط با جنس مقابل و میزان نوروتیک یا سایکوتیک مشاهده نشد.
فصل اول
مقدمه
درک لزوم مطالعه روانشناسی شخصیت، چندان دشوار نیست. شناخت شخصیت، ویژگیها، چگونگی شکل گیری، عوامل موثر در ایجاد شخصیت و مسائل از این قبیل، ارضای حسن کنجکاوی و میل به حقیقت جویی را در انسان به دنبال دارد زیرا این شناخت نوعی خودشناسی است و شخص هنگام مطالعه غالباً آن دانسته ها را با خود مقایسه کرده و احتمالاً با این شناخت نوعی طبقه بندی انجام می دهد. یعنی خود را در یکی از تیپهای شخصیتی قرار می دهد.
از سوی دیگر، این شناختها و اطلاعات به شخص امکان می دهد که در ارتباط متقابل با دیگران موضع گیریهای مناسب و آگاهانه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر مادری بداند که کودکان در حدود سنین 3 تا 4 سالگی بیشترین میزان حسادت را نشان می دهند، چنانچه کودک خود را در این سنین حسود ببینند، دچار نگرانی و اضطراب نخواهند شد، زیرا می دانند که این ویژگیها یک حالت طبیعی در سن خاص کودک اوست.
امروزه بحث ارتباط میان فردی در جامعه ای به گستردگی جامعه ی ما با این میزان رشد و شکوفایی، با توجه به اهداف و برنامه های تعیین شده، جای کنکاش و بررسی بیشتر دارد. از طرفی کانال های فراوان اطلاعات و ورود تکنولوژیهای گوناگون ایجاب می کند حساسیت ویژه ای نسبت به ارتباط پنهانی دختر و پسر به عنوان زیرمجموعه ی ارتباط میان فردی داشته باشیم. تهاجمات فرهنگی بنابراین دارند، ارزشهای فرهنگ غربی را که گاهاً در جامعه ی دینی ما ضد ارزش محسوب می شود، بر قشر جوان تحمیل و نهادینه کنند و این می تواند در دراز مدت مخرب باشد . موضوع ارتباط با جنس مقابل بسیار وسیع و دارای جوانب زیادی است که پرداختن به آن باید جامع و بدور از تعصبات و سوگیریهای شخصی ، گروهی و احیاناً همراه با فرض ورزی باشد .
این پایان نامه در مقطع کارشناسی ، به سهم خود خواسته به بخش ارتباط تیپ شخصیت (درونگرا – برونگرا) و رابطه پنهانی با جنس مقابل بپردازد و برای این منظور ارتباط پنهانی با جنس مقابل را اینگونه تعریف کرده است : هرگونه رابطه مخفیانه ، بدون اطلاع خانواده ، دختر و پسر که حداقل 1 ماه از آشنایی آنها گذشته است و در محدوده ارتباط تلفنی ، گردش ، سینما ، کافی شاپ وجود دارد.
پایان نامه بررسی رابطه تیپ شخصیت (درونگرا، برونگرا) با ارتباط پنهانی با جنس مقابل