فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:70
فهرست مطالب: صفحه
چکیده بخش تجارت الکترونیک 7
مقدمه بخش تجارت الکترونیک 8
تاریخچه تکنولوژی اطلاعات 9
تاریخچه پیدایش اینترنت 9
فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک 10
1- بازار روز الکترونیکی 11
2- مدیریت دانش 11
3- داده کاوی 12
4- آموزش فن آوری- محور 12
5- تحول در نظام های تعمیرات و نگهداری 12
تجارت الکترونیک 13
تاریخچه تجارت الکترونیک 13
اهمیت تجارت الکترونیک 15
رسالت تجارت الکترونیک 16
1 – تعهد سازمانی به ذینفعان در بازار الکترونیک 16
2- حوزه کسب وکار 17
3 –منابع مزیت رقابتی تجارت الکترونیک 17
4 – تصویر آینده سازمان به بازار الکترونیک 17
اهداف بازاریابی الکترونیکی 18
تجارت الکترونیک به عنوان یک فرایند 21
انواع تجارت الکترونیکی 23
تجارت بین بنگاه و بنگاه(B2B ) 23
فعالیت های بین بنگاه و مصرف کننده (B2C) 24
فعالیت بین دو مصرف کننده (C2C) 24
فعالیت های بین مصرف کننده و بنگاه (C2B) 25
سایر الگوهای تجارت الکترونیک 25
مدل های تجارت الکترونیک 26
مدل آگاهی از نام تجاری و تصویر سازی 26
مدل صرفه جویی هزینه 27
مدل ارتقایی 28
مدل پل اطلاعاتی 28
مدل واسطه گری 29
مدل خرده فروشی 29
مدل فروشگاه بزرگ مجازی 30
مدل تبلیغاتی 30
مدل اشتراکی 31
مدل گروه های اجتماعی 31
مدل تولیدکننده 32
مدل مشتری مدار 33
عوامل موثر بر بکارگیری تجارت الکترونیک 33
موانع تجارت الکترونیک 35
تجارت الکترونیک در ایران 36
معرفی بازار الکترونیک 37
سایت سرویس دهنده به مشتریان 37
عامل های متحرک 37
فروشگاه های عضو بازار 38
سایت اطلاعات مرکزی 38
امنیت بازار الکترونیک 39
مقدمه بخش بازاریابی الکترونیک 40
بازار هدف 42
تاریخچه بازاریابی الکترونیکی 43
تعاریف بازاریابی الکترونیکی از دیدگاه های مختلف 43
الف) فناوری اطلاعات ابزاری در دست بازاریابی است. 43
ب)بازاریابی بر روی اینترنت 43
ج) دیدگاه فنی در تعریف بازاریابی الکترونیکی 43
د) تعریف بازاریابی الکترونیکی براساس 7Cs 44
ه)بازریابی به عنوان آمیخته ای جدید 44
و) بازاریابی الکترونیکی از دیدگاه مکتب بازاریابی ارتباطی 44
ز) بازاریابی الکترونیکی به عنوان فلسفه ای جدید 44
تعریف بازاریابی الکترونیکی 45
کسب و کار الکترونیکی 45
رابطه بازاریابی الکترونیک و کسب و کار الکترونیک 45
مزایای بازاریابی الکترونیک 45
وجه تمایز بازاریابی الکترونیکی با بازاریابی سنتی 46
مدل چندبه چند در بازاریابی اینترنتی 48
مزایای بازاریابی الکترونیکی 50
محدودیت های بازاریابی الکترونیکی 52
اجزا بازاریابی الکترونیکی 53
1)فرایند 53
2) ایجاد و ارتباط با مشتریان 53
3)بهنگام بودن 53
4)مبادله 53
5)برآورده ساختن اهداف هر دو طرف معامله(خریدار و فروشنده) 54
فرایند بازاریابی الکترونیکی 54
تکامل بازاریابی الکترونیکی 55
آمیخته بازاریابی الکترونیکی 56
محصول 56
قیمت گذاری 56
ترفیع 56
توزیع 57
روشهای بازاریابی الکترونیکی 58
بازاریابی زنجیره ای 58
پست الکترونیکی 59
تبلیغات اینترنتی 59
مزیتهای تبلیغات اینترنتی 59
موتورهای جستجو گر 60
بازاریابی ویروسی 61
مدلهای بازاریابی الکترونیکی 63
مثال های کاربردی 65
شرکت آمازون 65
تبلیغات پرچمی 66
حراجی های الکترونیکی 66
بازاریابی اینترنتی در ایران 66
نتیجه گیری 67
منابع تجارت الکترونیک 68
منابع بخش بازاریابی الکترونیکی 70
تجارت الکترونیک
چکیده بخش تجارت الکترونیک
فناوری اطلاعات شیوههای اجرایی بازاریابی را تغییر داده و شرکتها را به رقابت سخت و آگاهانه دعوت کرده است. به جرات میتوان گفت شرکتهایی در این رقابت کمی وکیفی پیروز هستند که مدیران آنها ، شرکت خود را با شرایط محیطی وفق داده و شرایط داخلی و بینالمللی را بهبود بخشند. از طریق سودآوری یک شرکت که بقای آن را تضمین میکند ، به طراحی برنامه مدیریت صحیح بازار براساس ارضای نیازهای مشتریان وابسته است. بازاریابی کوششی است در جهت کاهش مخاطرات داخلی و خارجی شرکت ، که با به کارگیری روشهای اقتضایی ، موقعیتها را ارزیابی کرده ، و واکنش بنگاهها را در برابر آنها تضمین میکند. با ورود به دنیای تجارت الکترونیکی و استفاده از ابزارهای نوین در حوزههای جدید فناوری و تجارت ، سازمانها ناگزیر خواهند شد تا با به بکارگیری استراتژیهای نوین تجاری ، خود را برای فشارهای رقابتی جدید آماده کنند. اهمیت برنامه برای بازاریابی در چند سال اخیر رشد فزایندهای داشته است. در بازاریابی ابتدا باید هویت مشتریان را مشخص کرده و خصوصیات هر یک از آنها را به طور مجزا مورد بررسی قرار داد. هر چه میزان ارتباط برقرار شده میان سازمان و مشتریان نزدیکتر و صمیمی تر باشد به همان نسبت میتوان آنها را به سازمان نزدیکتر ساخت. برقراری این ارتباط صمیمی نیازمند کسب اطلاعات دقیق از مشتریان میباشد. بازاریابی الکترونیکی امکانات و تسهیلات جدیدی را برای رسیدن به این هدف فراهم آورده است. مدیریت بازاریابی در هر تجارت به عنوان کلیدیترین واحد سازمان به شمار میرود و بدین ترتیب با توجه به این که برای رقابت بهتر در بازار تجارت الکترونیک امری ضروری است. لزوم توجه به مدیریت بازاریابی الکترونیکی نیز احساس میشود. در این مقاله به تشریح کلیات ، مفاهیم و ادبیات تجارت الکترونیک و نیز به بررسی بازاریابی الکترونیکی و روشها و مدل های آن پرداخته شده شده است.
مقدمه بخش تجارت الکترونیک
با گسترش فن آوری اطلاعات و ارتباطات و ورود آن به محیط های کاری، جهان شاهد ارتباط تنگاتنگ کاربرد فن آوری اطلاعات در سازمان ها و بهبود عملکردها و نیز دستیابی بهتر به اهداف سازمانی بوده است.
اولین نشانه های این پدیده در تغییر نحوه مواجهه شرکتها و سازمانها با مقوله تجارت و بازاریابی الکترونیکی مشاهده گردیده است.
امروزه تجارت الکترونیک نقش مهمی را در ساماندهی بازاریابی و فروش کالا یا ارایه خدمات توسط شرکتها ایفا می کند. از سوی دیگر سرعت نوآوری در این فن آوری به حدی است که برای هماهنگ شدن با آن باید انعطاف پذیری زیادی داشته باشیم تا بتوانیم از قابلیتهای منحصر به فرد آن استفاده نماییم.
تجارت الکترونیکی از سال ۱۹۹۰ به صورت گسترده ای توسط شرکتها و مراجع علمی مورد بررسی قرار گرفته و جنبه های بسیار زیادی از آن مد نظر قرار داده شده است.
استراتژی های بازاریابی، ابزارها و تاکتیک ها، خدمات، تکنولوژی ها وکاربردهای تجارت الکترونیک از جمله این مباحث هستند.
با توجه به رشد روزافزون تجارت الکترونیک و افزایش میزان خریدهای اینترنتی و مقرون به صرفه بودن استفاده از وسایل ارتباطی اینترنتی و همچنین با توجه به تاثیر به سزای آن در نزدیک تر نمودن فواصل دور به یکدیگر، لازم است تا با تاملی دقیقتر در هر یک از موارد مطروحه، سهمی در این بازار بزرگ جهانی برای کشور عزیزمان فراهم آوریم.بنابراین بررسی و یادگیری شیوه های نوین بازاریابی ما را برای رقابت داخلی و خارجی آماده خواهد کرد.
تاریخچه تکنولوژی اطلاعات
پس از در دسترس قرار گرفتن کامپیوتر درسال 1950 میلادی ، اولین کاربرد علمی که کامپیوتر در آن استفاده شد، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1951 بود. در سال 1960 با حضور کامپیوتر بزرگ ، ایده توسعه پایگاه های اطلاعاتی متمرکز اطلاعات و مفهوم انفورماتیک شکل گرفت و کاربرد آن در حوزه مدیریت اطلاعات (MIS) طرفداران بیشتری پیدا کرد. این ایده در سالهای 1970 تا 1980 به صورت استفاده از سیستم های خبره و کمک به تصمیم گیری شکل قوی تری به خود گرفت و ایده اصلی اتوماسیون اداری و سیستم های بدون کاغذ را تقویت نمود. در کشور های دیگر مانند ژاپن ، آلمان ، انگلستان و غیره نیز کاربردهای کامپیوتر در زمینه خدمات بانکداری ، هتلداری ، مدیریت پروژه ها و... رشد نمود ، اما ضعف این سرویس ها و کاربرد ها ، در نبود سیستم های قوی اتباطی ، بیشتر مشخص شد ، زیرا با وجود تلفن و تلگراف امکان انتقال اطلاعات با حجم بالا نبود و قدرت سیستم های محاسباتی و کاربرد های انفورماتیک آن تنها در حوزه های محدود قابل استفاده بود. با رشد روز افزون شبکه های کامپیوتری و قدرت ارسال اطلاعات علاوه بر صدا ،از طریق شبکه های مخابراتی در دهه 1980 گستره کاربردهای انفورماتیک از طریق شبکه ، رو به فزونی گذاشت. سپس با پیوند تاریخی قدرت محاسباتی کامپیوتر ها و امکان ارسال اطلاعات ، فن آوری اطلاعات (IT) متولد شد که به طور کلی به مجموعه تکنیک ها و ابزار ها و علومی اطلاق می شود که در انجام فعالیت های جمع آوری ، ذخیره ، بازیابی ، پردازش و توزیع انواع اطلاعات در هر سطحی از کیفیت و کمیت مشارکت دارند.
واِژه تکنولوژی اطلاعات اولین باراز سوی لویت و وایزلر در سال 1958 به منظور بیان نقش رایانه در پشتیبانی از تصمیم گیری ها و پردازش اطلاعات در سازمان به کار گرفته شد.
مقاله تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی