حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سال بدنه سازی شرکت ایران خودرو 17 ص

اختصاصی از حامی فایل طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سال بدنه سازی شرکت ایران خودرو 17 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 17

 

طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سالن بدنه سازی شرکت ایران خودرو

با توجه به وجود نویز آزار دهنده در خطوط کانوایر صافکاری در اثر عملیات سنگ زنی و چکش کاری دستی توسط اپراتور و به منظور بهبود وضعیت ارگونومی از نظر شرایط محیطی و با توجه به آمار آسیبهای شنوایی و گزارشات صدا سنجی در سالن های مشابه، تصمیم به بررسی و کاهش آلودگی صوتی در محدوده خطوط فوق الذکر اتخاذ گردید.

روش تحقیق عبارتست از:

اندازه گیری صدا و آنالیز فرکانسی آن.

انتخاب مواد جاذب صوت با توجه به آزمایشات تعیین ضرب جذب.

محاسبه ضریب جذب دیواره های موجود.

بررسی نحوه افزایش سطوح جذبی دیواره ها .

یافته های این تحقیق نشان داد که:

میزان تراز فشار صوتی در فاصله 5/1 متری از بدنه در حال صافکاری بین 100 تا 105 دسی بل قرار دارد و همچنین آنالیز فرکانسی اکتاوباند مشخص نمود که تراز بشار صوت در محدوده فرکانسی 500 تا 8000 هر تز به میزان 10 دسی بل بالاتر از حد مجاز (85 دسی بل) قرار دارد.

ماده جاذب، تایل اکوستیک با ضریب جذب متوسط 79/0 شامل دو لایه فوم پلی اورتان، پانل پشم سنگ و رویه MDF انتخاب گردید.

میزان سطح جذبی دیواره های موجود قبل از اعمال تغییرات برابر526/71 سابین متر مربع محاسبه شد.

افزایش سطح جذبی دیواره ها از طریق کاهش سطح شیشه خور و دوجداره نمودن آنها و مچنین ایجاد دیواره فوقانی با زاویه 45 درجه انجام گردید.

مقدمه و اهداف:

با توجه به اینکه یکی از معضلات اساسی بهداشتی صنایع کشور خصوصا صنایع فلزی مساله سر و صدا (Noise ) می باشد و با در نظر گرفتن تاثیرات و عوارض مخرب آن روی سیستم شنوایی و سایر اندامها تصمیم به اجرای طرح کنترل و کاهش صدا در خطوط صافکاری شرکت ایران خودرو گرفته شد.

بر اساس اندازه گیری و ارزشیابی (Noise ) در خطوط کانوایر صافکاری محصولات پژو 405 و 206 و سمند در سالن بدنه سازی شماره 2 مشخص گردید که در خطوط مذکور فرآیندهای سنگ زنی و چکش کاری دستی توسط کارگران در طول خط انجام می گیرد. در اثر اجرای این فرآیندها محیط کار دارای‌ (Noise ) آزار دهنده می باشد که آ نالیز فرکانسی و صداسنجی انجام شده در خط صافکاری مشخص نمود که در فاصله 5/1 متری از اطراف بدنه در حال صافکاری تراز فشار صوتی (SPLA ) بین 100 تا 105 دسی بل قرار دارد که بطور متوسط 20 دسی بل از حد مجاز قابل قبول بالاتر است. همچنین آنالیز فرکانسی اکتاوباند مشخص نمود که تراز فشار صوت در محدود فرکانس 500 تا 8000 هر تز بطور متوسط 10 دسی بل بالاتر از حد مجاز قرار دارد.

از نکات حائز اهمیت این طرح عدم اجرای طرح مشابه در دیگر سالنهای شرکت ایران خودرو می باشد.

روش انجام کار:

با شناخت سر و صدای خطوط صافکاری و با توجه به ویژگیها و مشخصات فضای خطوط کانوایر صافکارسی سالن بدنه سازی شماره 2 پیشنهاد ایجاد سطوح جاذب در اطراف خط صافکاری مطرح گردید تا از بازتابهای صوتی در خط صافکاری کاسته شده و با ایجاد یک دیوار ترکیبی (جاذب – مانع) ضمن کاهش بازتابها از انتقال نویز به دیگر نقاط کارگاه جلوگیری شود. از نظر تئوری، طرح پیشنهادی یکی از روشهای Passive Noise Control می باشد که همان کنترل سر و صدا در مسیر انتشار می باشد.

در خط صافکاری امواج صوتی منتشر شده به قسمتهای مختلف محیط برخورد کرده، بازتاب پیدا می کنند که در این طرح با استفاده از مواد جاذب بازتاب صدا کنترل می گردد. همچنین با ترکیب دیوار جاذب با موانع صوتی از عبور سر و صدا از یک نقطه به محیط مجاور جلوگیری می گردد که در واقع موثر ترین راه کنترل صدا در مسیر انتشار، استفاده توام جاذب و مانع صوتی است.

در وضعیت موجود دیوار جداکننده خط صافکاری از جنس فلز و شیشه است که نقش بازتاب دهنده امواج را دارد. این دیواره به ارتفاع حدود 250 سانتیمتر است که ارتفاع قسمت فلزی (پائینی) 120 سانتیمتر و ارتفاع قسمت شیشه (بالائی) حدود 130 سانتیمتر است. طرح شامل حذف سطوح فلزی دیواره و جایگزینی آن با یک جاذب فیبری مناسب و اصلاح قسمت شیشه ای دیوار است.

عملیات تولیدی در خط صافکاری سبب تولید نویز با فرکانس بالا می شود که برای تمام افراد خط ایجاد مزاحمت می کند. لذا طرح استفاده از پانل پشم سنگ به ضخامت 8 سانتیمتر با چگالی 80 کیلوگرم بر متر مکعب پیشنهاد گردیده که این جاذب فیبری صدا دارای مشخصات زیر است:

1. تا دمای 850 در جه سانتیگراد مقاومت دائم دارد و در مقابل شعله آتش مقاوم است.

2. ضریب رسانایی عایق پشم سنگ 03/0 کیلوکالری بر متر درجه سانتی گراد ساعت می باشد.

3. پشم سنگ از نظر شیمیایی خنثی بوده لذا باعث خوردگی سطح فلز نمی شود.

4.پشم سنگ به دست آسیب نرسانده و متداولترین نوع عایق بدون عارضه جانبی است.

به منظور کنترل سر وصدای خط کانوایر صافکاری سالن شاتل در کنار خط کانوایر ایجاد دیوار ترکیبی جاذب و مانع سر و صدا ضروری بنظر می رسد. این دیواره از مواد زیر به ترتیب از خارج به داخل ساخته می شود:

الف) پوشش خارجی دیواره ورق شادولاین

ب) دو لایه پلی اورتان به ضخامت 2 میلی متر

با توجه به موارد ذکر شده لازم است تا بهترین روش جهت کنترل صدا اجرا شود. اینرو روشهای زیر مورد اجرا قرار گرفتند.

حذف مولد صدا: نظر به ماهیت غملیات صافکاری و لزوم استفاده از ابزارهای بادی عملاً امکان حذف یا تغییر ابزار وجود ندارد. لذا این روش منتفی می باشد.


دانلود با لینک مستقیم


طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سال بدنه سازی شرکت ایران خودرو 17 ص
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد