حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله ساختمان اسکلت فلزی

اختصاصی از حامی فایل مقاله ساختمان اسکلت فلزی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله ساختمان اسکلت فلزی


مقاله ساختمان اسکلت فلزی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 12

 

ساختمان اسکلت فلزی

منظور از ساختمان فلزی ساختمانهایی است که ستونها و تیرهای اصلی آن از پروفیلهای مختلف فلزی بوده و بار سقف ها و دیوارها وجداکننده ها بوسیله تیرهای اصلی به ستون منتقل شده و به زمین منتقل گردد.

از مزایای ساختمانهای فلزی می توان به سرعت کار و تقویت بعد از اتمام کار اشاره کرد.همچنین ستونها وقطعات باربر ساختمانهای فلزی فضای کمتری را اشغال می کنند واین خود باعث بوجود آمدن سطح مفید زیادتر در ساختمانهای فلزی می گردد.

در ضمن ساخت قطعات ساختمانهای فلزی در خارج از محوطه کارگاه نیز ممکن بوده که باعث دقت وکیفیت بیشتر در کار میشود.

از معایب ساختمانهای فلزی نیز میتوان به ضعف در برابر آتش سوزی اشاره کرد که اگر حریقی در کنار ستونها ایجاد شود، فولاد فوری گداخته شده و در مقابل بار کمانش نموده و ساختمان ریزش می کند؛ که برای مقابله با این مشکل روی ستونهای فلزی پوششهای بتنی ایجاد می نمایند.از معایب دیگر ساختمانهای فلزی می توان به ضعف در برابر خوردگی اشاره کرد،که این موضوع نیز با ضدزنگ زدن قابل برطرف کردن است.

نمونه ای از اسکلت بندی یک ساختمان فلزی در تصویر 3-1 دیده می شود.

تصویر 3-1 اسکلت بندی ساختمان فلزی

3-2 اجزا تشکیل دهنده ساختمانهای فلزی

ساختمانهای فلزی از اجزاء مهم زیر تشکیل می شود.

ستونها

پل ها یا تیرهای اصلی

تیرچه ها

پروفیلهای اتصال مانند نبشی ‏،تسمه و غیره

3-3 ستون

ستونهای یک ساختمان ‏ نیروهای قائم اعمال شده از طریق طبقات را به فونداسیون منتقل می کنند. ستونها می توانند هم در فشار و هم در کشش عمل کنند؛و اصولاً ستونها براساس معیار کمانش طراحی می شوند.

در صورتی که کمانش در دو جهت رخ دهد، جهتی که دارای سختی کمتر است ، مورد توجه قرار می گیرد. اقتصادی ترین مقطع برای ستونها ، آنهایی هستند که دارای ممان اینرسی مساوی در دو جهت می باشند. مقاطع خیلی لاغر در صورتی می توانند در طراحی مورد استفاده قرار گیرند که در مرحله ساخت، بتوان آنها را در فاصله بین کفهای ساختمان به طور مناسب مهاربندی کرد.

3-3-1 قسمتهای مختلف ستون

1-قسمتهای اصلی ستون

2-تسمه های اتصال دهنده

3-صفحه های تقویتی

4-جوش

5-اتصال ستون به صفحه زیر ستون

3-3-2 قسمت اصلی ستون

قسمت اصلی ستون عبارت از آن پروفیلی است که بارهای فشاری را تحمل می نماید. برای ساختن ستونها می توان از پروفیل های مختلف استفاده نمود ؛ مانند دو عدد تیر آهن I معمولی و یا یک عدد تیرآهن

بال پهن و یا دو عدد ناودانی ویا یک عدد قوطی چهارگوش و یا چهار عدد نبشی و غیره.

در ایران برای ساختن ستونها معمولاً از دو عدد تیر آهن I معمولی استفاه میشود که آنها را بوسیله تسمه به یکدیگر متصل می نمایند؛ گاهی نیز از آهن های بال پهن که به آنها H گفته می شود و یا قوطی چهارگوش استفاده می شود. در مواردی که بار ستون زیاد است می تو ان از سه عدد تیر آهن I که به شکل های مختلف به همدیگر متصل می شوند استفاده نمود و یا اینکه از چهار عدد ورق با قطر بالا که باجوش به هم متصل شده اند استفاده نمود. در طبقات بالاتر که بار ستونها کاهش می یابد می توان از قطر ورق ها کاست.

برای ساختن ستونها با پروفیلها باید دقت کافی بعمل آورد تا ستون ها کاملاً مستقیم و راست ساخته شوند، زیرا کوچکترین انحنای ستون ممکن است بعد از بارگذاری منجر به کمانش ستون گشته و در نتیجه باعث تخریب ساختمان شود.

در موقع ستون سازی به دو علت ممکن است در آن انحنا ایجاد شود، اول آنکه امکان دارد تیرآهن های مورد استفاده برای ساختن ستون در اثر حمل ونقل دارای پیچیدگی باشد؛ دوم آنکه ممکن است در اثر جوشکاری غیرفنی و نادرست در ستون پیچیدگی ایجاد شود.برای جلوگیری از این کار بهتر است بشرح زیر عمل گردد. البته اشکالات فوق اشکالات اجرائی می باشد نه محاسباتی، زیرا فرض بر این است که محاسبات درست انجام شده و ستون قادر به تحمل بار وارده می باشد.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله ساختمان اسکلت فلزی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد