حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله ریزساختار آلیاژهای نانوکریستال Al-Ti در اتمسفر هیدروژن و اکستروژن گرم آن

اختصاصی از حامی فایل مقاله ریزساختار آلیاژهای نانوکریستال Al-Ti در اتمسفر هیدروژن و اکستروژن گرم آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله ریزساختار آلیاژهای نانوکریستال Al-Ti در اتمسفر هیدروژن و اکستروژن گرم آن


مقاله ریزساختار آلیاژهای نانوکریستال Al-Ti در اتمسفر هیدروژن و اکستروژن گرم آن

 

مشخصات این فایل
عنوان: ریزساختار آلیاژهای نانوکریستال Al-Ti ترکیب شده بوسیله ball mill در اتمسفر هیدروژن و اکستروژن گرم آن
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 21

این مقاله درمورد ریزساختار آلیاژهای نانوکریستال Al-Ti ترکیب شده بوسیله ball mill در اتمسفر هیدروژن و اکستروژن گرم آن می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله ریزساختار آلیاژهای نانوکریستال Al-Ti در اتمسفر هیدروژن و اکستروژن گرم آن می خوانید :

نتایج
آنالیز XRD نشان می دهد که همه تیتانیوم ها (Ti) بعداز RBM در اتمسفر هیدروژن تبدیل به TiH2 شده اند شکل 11 عکسهای  TEMپودر Al-5 at %Ti که برای 30h دراتمسفر هیدروژن آسیاب شده است را نشان می دهد مدل سطح انتخاب شده تفرق (Selected area diffraction) (SAD) نشان می دهد که این سطح شامل TiH2 , Al است که بصورت زنجیره ای (Ring) و تصادفی در کنارهم قرار گرفته اند و ساختار ریزی از دانه های پلی کریستال را تشکیل می دهند اندازه دانه هایی که بطور مستقیم در عکسهای TEM مشاهده شده کمتر از 20nm است . آنالیز TEM نشان می دهد که TiH2 , Al اندازه هایی نزدیک بهم دارند و دارای پراکندگی غیریکنواخت هستند . نتایج TEM نشان می دهد که ریزساختار پودر آسیاب شده بصورت ترکیبی درحد نانومتر است [36] که شامل وزارت TiH2 , Al با اندازه ای در حد نانومتر است شکل 12 یک نمودار DSC  مربوط به پودرآسیاب شده است .
4 واکنش دراین نمودار مشخص است که واکنشهای (A , C, D) گرمازا (exothermic) و واکنشی دیگر گرماگیر (endothermic) است که رنج گسترده دمایی آن ازنقطه B شروع می شود .

برای امتحان مبدأ هر پیک (peak) نمونه پودر را مطابق دمای هر پیک در نمودار DSC گرم کرده و بعد سرد می کنیم و سپس بوسیله XRD بررسی می کنیم . اولین پیک گرمازا در 330ºC (نقطه A) تثبیت ساختار غیرپایدار حرارتی را بعنوان  grain bounday readering,grain  boundary relaxation نتیجه می دهد . پهنای وسیع واکنشهای گرماگیر در حدود دمای 370º c (نقطه B) شروع می شود این نتیجه تأثیر واکنشهای گرماگیر از تجزیه TiH2 است و رنج پیوسته و وسیع از یک واکنش آرام را نشان       می دهد . پیک دوم در دمای 390cº  (نقطه C) اتفاق می افتد که گرمازا است این پیک خیلی کوچک بروی پیک وسیع واکنش گرماگیر قرار می گیرد و با آن هم پوشانی دارد این پیک نتیجه آلیاژسازی دوباره بین شبکه Ti , Al است که از تجزیه شدن TiH2 بدست آمده است . واکنش آخر بعد از تجزیه TiH2 در دمای 480º C (نقطه D ) بطور مشخص درنهایت انجام می شد .
آنالیز حرارتی در این آزمایش شبیه به آزمایش قبلی [8] که بروی پودری با ترکیب           Al-10 wt/Ti که بمدت 50 ساعت در اتمسفر RBM,H2 شده بود است بنابراین دمای واکنش برای این آزمایش 40-50ºC  کمتر از آزمایش قبلی است. و ریزساختار پودر آسیاب شده در این آزمایش ریزتر از آزمایش قبلی بود . در این مورد آنالیز حرارتی پودری با ترکیب Al-10wt% Ti که در اتمسفر آرگون آلیاژسازی مکانیکی شده است نشان می دهد که AL3Ti بین دمای 260-320ºC  تشکیل شده است [37] اما این یک آزمایش است زیرا Al3Ti قبل از آنکه TiH2 تجزیه شود تشکیل نشده بود . تشکیل Al3Ti با تأخیر تا دمای 480ºC  انجام می شود که بعنوان دمای معمولی ترکیب برای آلیاژسازی مکانیکی آلیاژهای پودر Al-Ti مطرح است . تأخیر در تشکیل Al3Ti        می تواند از رشد دانه های Al3Ti در حین عملیات حرارتی و گاززدائی قبل از اکستروژن گرم بواسطه زمان کم حرارت دهی جلوگیری کند . شکل 13 عسکهای TEM مربوط به پودری با ترکیب Al-5 at%Ti که در RBM بمدت 30 ساعت آسیاب شده و سپس بمدت 20دقیقه در دمای 500ºC  عملیات حرارتی شده است را نشان می دهد . سطح عکس  نشان دهنده مدل SAD فازهای Al-Ti ,Al و Al2O3 را بدون TiH2 را نشان می دهد اندازه دانه ها نیز در حدود 20nm نگه داشته می شود . برطبق آنالیز DSC دمای مناسب برای ترکیب 500ºC است . [26]   برای آزمایش ، 4  قطعه برای شرایط متفاوت اکستروژن آماده شده بود . شرایط اکستروژن گرم و مشخصات قطعات اکسترود شده در جدول 2 بیان شده است . فشردگی نسبی همه قطعات99%  و بیشتر است . شکل 1+4 عکسهای TEM مربوط به ریزساختار قطعه اکسترود شده را نشان می دهد . قطعه اکسترود شده عمدتا شامل ذرات Al3,Ti,Al که تقریبا سایزی حدود 50nm تا 100nm دارند که وابسته به شرایط اکستروژن است و تصویر TEM آنها در شکلهای 4(c),4(a)  نشان داده شده است . ریزساختار قطعه اکسترود شده ترکیبی از Al3Ti,Al که بصورت پودر است اندازه دانه هم در فرآیند گاز زدائی و هم در فرآیند عملیات حرارتی قبل از اکستروژن با کم کردن دما و کوتاه کردن زمان فرآیند افزایش می یابد. [26]  اندازه دانه نمونه 4  کمتر از 50nm می باشد این یکی از ریزترین اندازه دانه ها در آلیاژهای Al-Ti است اندازه دانه نمونه های آسیاب شده در RBM تحت H2 که اکستروژن گرم شده اند نسبت به قطعاتی که به روشی آلیاژسازی مکانیکی تحت Ar تهیه شده و سپس اکستروژن گرم شده (که اندازه ای حدود 150-40nm دارند شکل 4(d)) خیلی ریزترند .

Al4c3 , Al2o3 بوسیله واکنشهای بین C , O , AL در فرآیندی که عامل کنترل کننده واکنش نیز حضور دارد ایجاد می شود که بصورت ذرات پراکنده وجود دارند . اکسیدهایی که درشکل 4(e) مشخص است به شکل دایره ای با قطر 10nm هستند که در داخل دانه ها مشاهده می شود . کاربیدها همانطور که درشکل 4(f) مشاهده می شود به صورت استوانه ای هستند که معمولا در مرز دانه ها قرار می گیرد .با اینکه Al4c3 , AL2O3 بطور یکنواخت در درون شبکه پراکنده نمی باشند ولی آنها می توانند استحکام اولیه بیشتری در مقایسه با Al3Ti ایجاد کنند زیرا آنها خیلی ریزترند . نتایج تست سختی و ریزسختی (micro hardness) در جدول 2 بیان شده است هم سختی و هم ریزسختی با کاهش اندازه دانه افزایش می یابد . [26] درمورد قطعه شماره 4 اندازه دانه کمتر از 50nm است که بطور فوق العاده ای در مقایسه با دیگر نمونه ها تفاوت دارد این قطعه در قوطی Cu (can) ساخته شده که تأثیر این نوع قوطی (can) درخواص قطعات اکسترود شده بطور واضح مشخص نیست . به همین خاطر جزئیات قطعه شماره 4   در  ادامه نیامده است در آزمایشات [38] نشان داده شده بود که ریزسختی (micro hardness) آلیاژ Al-8at% Ti که به روش آلیاژسازی مکانیکی تحت اتمسفر Ar تولید شده و سپس اکسترود شده 160Hv بوده است و همچنین آلیاژی با ترکیب             Al-5at% Ti که پودر آن در RBM آسیاب شده و سپس اکسترود شده است 197.5-231.7Hv می باشد و بنابراین حدود 23-45% بالاتر از قطعه ای است که بروش آلیاژسازی مکانیکی (MA)  تهیه شده است و این بدین خاطراست که ریزساختار Al همانند AL3Ti  درقطعه آسیاب شده در RBM و اکسترود شده نیز درحد نانومتر است .
تست کشش بر روی قطعه شماره 3  در دمای اتاق و همچنین در دماهای بالاتر انجام شد که نتایج آن در نمودار شکل 15 نشان داده شده  باتوجه به این نمودار استحکام نهایی کششی (UTS) آلیاژ RBM که اکسترود شده است از قطعه ای که آلیاژسازی مکانیکی شده و اکسترود شده است بیشتر است . این نتایج نشان می دهد که کاهش استحکام با افزایش دما در آلیاژ RBM کمتر است این مقدار درمقایسه با آلیاژ آلومینیوم (AL 2014-T6 , AL 2219-T81)  که بصورت معمولی بوسیله رسوب سختی     (Age Hardening) سخت شده ، خیلی بیشتر است (UTS این آلیاژ آلومینیوم در دمای 40ºc کمتر از 50MPa است) بیشترین مقدار UTS در آلیاژهای RBM زمانی است که اندازه دانه Al هم مانند Al3Ti بسیار ریز باشد که شامل ساختار ریز در دمای بالا هستند اما انعطاف پذیری (ductility) آلیاژهای RBM در مقایسه با آلیاژهای MA  خیلی کم است ، کمتر از 5% . در دمای 500ºc که در نمودار شکل  16 نشان داده شده است ، برخلاف انتظار که ریزساختار نانوکریستال باعث افزایش انعطاف پذیری می شود انعطاف پذیری در اینجا کاهش می یابد که ممکن است ناشی از خواص مرز دانه ها باشد که 15% حجم کل قطعه را دربر می گیرد این درصد برای موادی با اندازه دانه 50nm محاسبه شده است . بطورتقریبی پهنای متوسط مرز دانه ها درمواد نانوکریستال درحدود 1nm است [39] برطبق این محاسبات ، مرزدانه 1-3% ماده ای با اندازه دانه 100nm را اشغال می کند و این برای ماده ای با اندازه دانه ای درحد میکرون بسیار ناچیز         است . [26]
[40] strudel & Lasa moni be پیشنهاد دادند که برای مواد فلزی با اندازه دانه کمتر از 100nm مدلهای محدودی وجود دارد که برپایه لغزش نابجایی (Slip dislocation) استوار است . از اینرو درمواد نانوکریستال خواص شیمیایی و چگونگی تغییر شکل بوسیله حرکت نابجایی ها کنترل نمی شود بلکه بوسیله مکانیزهای نفوذی مانند grain boundary sliding (لغزش مرز دانه ها) کنترل می شود [41,42] بخاطر اینکه در این آزمایش اندازه دانه قطعات اکسترود شده 50nm بود g.h.s ≡ grain boundary sliding  نفوذ (diffusion) در انجام تستهای مکانیکی می تواند مهم باشد . بطورکلی g.b.s یانفوذ می تواند انعطاف پذیری ماده را افزایش دهد . بنابراین اگر مرز دانه بوسیله تغییر شکل در امتداد مرز دانه ها براحتی تخریب شود انعطاف پذیری مواد نانوکریستال می تواند پائین بیایید .
انرژی شکست بر واحد سطح شکست در سطح مشترک برابر است با :
....

بخشی از فهرست مطالب مقاله ریزساختار آلیاژهای نانوکریستال Al-Ti در اتمسفر هیدروژن و اکستروژن گرم آن

مقدمه
1- جزئیات آزمایشات
2-1     اکستروژن گرم
تستهای مکانیکی                                                         
2- نتایج
نیتجه گیری (conclusio)                                                                                
منابع و مراجع :

 

 


دانلود با لینک مستقیم


مقاله ریزساختار آلیاژهای نانوکریستال Al-Ti در اتمسفر هیدروژن و اکستروژن گرم آن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد